Paraty - Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Maaike Rossum - WaarBenJij.nu Paraty - Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Maaike Rossum - WaarBenJij.nu

Paraty - Rio de Janeiro

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

08 Februari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Op 27 januari zijn we aangekomen in Paraty, nadat we onze spullen in het hostel hadden gezet zijn we een hapje gaan drinken onder het genot van.. jawel, een caipirinha! De volgende dag hebben we een beetje door het stadje gewandeld, maar het begon te regenen dus hebben we in ons hostel lekker Pirates of the Carabbean gekeken. Het hostel is gewoon een woonhuis, het is heel knus, er kunnen niet veel backpackers in en dat maakt het heel gezellig. Er hangen lekkere hangmatten en het ontbijt is heerlijk; afbakbroodjes, kaas, ham, jam, dolce de leche, scrambled eggs en heel veel soorten fruit. De eigenaar is ook super aardig (hij doet me denken aan Kevin uit Canada). ´s Avonds hebben we bij het hostel van Susanne gegeten; rijst, kip, salade en AARDAPPELPUREE (mam!) Daarna nog een drankje in de stad gedaan, een bak van 700 ml caipirinha die er aardig inhakte. Het was een erg gezellige avond, met een lookalike Amy Winehouse, maar wij noemden haar horse omdat ze en enorme paardenbek had. De dag erna hadden we een brakke dag, het miezerde ook (schijnbaar al 2 weken regen), dus we konden ook niet zoveel. Totdat de eigenaar (Pablo) ´s middags vroeg of we mee gingen zwemmen bij een waterval. Met hem, zijn 2 kinderen en de schoonmaakster in een afgeragde ford, die in Nederland allang afgekeurd zou zijn. Als we bij een drempel kwamen moest hij er schuin overheen, anders schraapte de onderkant van de auto over de straat, wat ik af en toe ook voelde onder mn voeten. Na 10 minuten waren we er en gingen we een soort jungle in, over stenen en plankjes over het water tot we er waren. We moesten een berg met rotsen op klimmen en aan de overkant bevond zich zo´n zelfde berg en er tussen stroomde het water. In het midden hing een touw. We moesten dan afzetten, naar de overkant slingeren en op de terugweg loslaten, GEWELDIG! En dat in een supermooie omgeving, dat komt alleen in mn dromen voor. ´s Avonds hebben we mexicaans gegeten in het hostel van Susanne. De dag erna heb ik met Renee de bus naar Trinidade gepakt, een uurtje verderop en hebben we lekker op het strand gelegen, terwijl het hartstikke bewolkt was, maar dan is het gewoon 30 graden. ´s Avonds voetbal gekeken met Engelse backpackers en daarna keken zij met ons mee naar een chickflick met chocola. Het weer was de volgende dag een stuk beter en we gingen met bijna het hele hostel naar een mooi strandje. Het was 3 kwartier met de bus en toen we daar waren moesten we nog een stuk lopen. Het bleek een uur door de jungle te zijn, dus ik kreeg een lichtelijke déjà vu. Gelukkig was het lang niet zo erg als in Floripa, maar het was wel supermooi; het leek wel een regenwoud, met veel verschillende bomen, overal hoor je dieren en je loopt over stenen en een oranjekleurige moddergrond. Daar hebben we op een bijna verlaten strand gelegen en in hoge golven gezwommen. Toen we terug kwamen moesten we onze spullen verhuizen naar het andere hostel van Pablo, maar hebben we eerst nog heerlijke mosselen gegeten die de Pablo had klaargemaakt. ´s Avonds voegde George zich weer bij ons en gingen we kebab eten en zijn we naar onze 700 ml caipi bar gegaan.

De volgende dag vrij weinig gedaan, wat foto´s gemaakt van het stadje en wat winkeltjes bekeken. Het is heel knus en uit elk winkeltje komt de geur van wierook. ´s Avonds had Pablo lekkere pizza´s gemaakt (met kaas en banaan). De volgende ochtend zijn we naar de sliding rocks gegaan. Het is eigenlijk een waterval, daar gingen we eerst onder. Het was alleen een hele kleine ruimte, dus kreeg het heel erg benauwd, ben er maar snel onderdoor gegleden. Daarna liep de waterval verder over in grote gladde rotsen, een natuurlijke glijbaan, supercool! Na een paar keer gegleden te hebben gingen we terug naar het hostel en vroeg Pablo of we nog mee wilden naar een strandje. Dus wij in zijn verotte bak naar een heel mooi strand. Aan de zijkant van het strand mondt de rivier van de bergen uit, daar kon je ook in zwemmen. Er liepen over het strand allemaal krabbetjes en er waren eigenlijk geen toeristen, alleen lokale mensen. De volgende dag ging ik met Suzanne kayakken. Eerst naar een mooi strandje, waar ik nog wat mooie schelpen heb gevonden. Daarna gingen we door een mangrove waar we werden aangestaard door wel honderden krabben. Toen zijn we verder gekayakt naar een groter strand. Na de lunch hebben we een modderbad genomen. Echt heel gek, je zakt helemaal weg, maar eigenlijk is het wel heel lekker! ´s Avonds met Renee wezen eten en ons weekje Paraty afgesloten met een bak caipirinha. De volgende dag zijn we naar Ilha Grande gegaan. Het weer was niet heel best, vooral veel regen, maar we wilden toch naar strand Lopes Mendez, het beroemdste strand van het eiland en schijnbaar in de top 10 van heel Brazilie. Eerst een uurtje met de boot, 10 minuten door de jungle en toen kwamen we op het witte strand, met mooi helder water en hoge golven. Het was jammer dat de zon niet scheen, anders was het veel mooier geweest, maar we zijn er in ieder geval geweest. Toen ik terug kwam was de stroom uitgevallen, maar in mijn kamer zat een aangename verrassing; Sanne! Natuurlijk gelijk lekker bijgekletst en een uur later kwamen Chantal en Lars binnen lopen die in het hostel naast ons zaten. ´s Avonds met Renee, Susanne, Sanne, Chantal en Lars uit eten geweest. Maar toen moesten we we weer terug naar ons hostel en de stroom was nog niet gemaakt. Ons hostel bevindt zich op een berg en we moesten een soort steeg/pad omhoog lopen in het pikkedonker. Ze waren wel met 10 man bezig, waarvan 9 naar 1 mannetje aan het kijken waren die tussen de electriciteitsdraden hing, waar de vonken vanaf vlogen. Dus in het licht van kaarsen hebben we nog wat caipi´s gedronken bij ons hostel, gelukkig ging om 12 uur het licht weer aan.

De volgende ochtend viel om 10 uur de stroom weer uit en heb ik na 3 weken samen reizen afscheid genomen van Renee en Susanne die al naar Rio de Janeiro gingen. Wij zijn daarna naar de black sand beach geweest. In mijn hoofd zag ik al een pikzwart strand, maar dat leek me al onmogelijk. Toch was het zand heel donkergrijs, echt apart! Terug gekomen bij het hostel deed de stroom het gelukkig weer. We zouden onbeperkt gaan eten bij het hostel van Chantal en Lars, maar iemand in ons hostel was jarig en vroeg of we spaghetti mee wilden eten. Gratis eten.. daar zegt een backpacker geen nee tegen! Rond een uur of 11 gingen we op zoek naar een stapplek en kwamen we bij een strandtentje waar een aantal fransen live speelden, erg leuk! Helaas was verder alles dicht. Nadat ik met Lars nog paardje heb gespeeld met een poncho waren we weer bij het hostel.
De volgende dag gingen we om 1 uur terug met de bus naar Ango de Reis, we hadden een speed connection geboekt; de boot naar Ango en dan een busje die je af zou zetten bij het hostel, met airco, dvd, heel luxe! Helaas viel het busje wat voor kwam rijden van ellende bijna uit elkaar en had alleen arko. De backpacks pasten er bijna ook niet in, mijne lag onder in een bak bij het reservewiel. Het 5 uur durende ritje werd ook wel bekend als ´de vliegende hollander´. Het begon namelijk enorm te regenen, waardoor de ruit van de bestuurder besloeg, je zag echt helemaal niks en hij reed ook nog eens heel hard (wat ze eigenlijk allemaal doen hier). Toen vroeg hij of we de ramen open wilden doen, na 2 minuten deden we ze toch weer dicht, want het regende natuurlijk naar binnen. Op een gegeven moment begon het in het busje te lekken en na een half uur lekte het overall en werden wij en sommige backpacks zeiknat. Het wegdek was 1 grote rivier en spatte metershoog op. Op een gegeven moment waren de ramen weer een beetje open en reed hij precies door een enorme rivier waardoor het water zowel links als rechts met bakken door de ramen kwam. De chauffeur zat alleen maar in zn walkie talkie te schreeuwen dat al zn passagiers nat waren. Totdat we voor het stoplicht stil stonden, (alleen de chauffeur had zijn raam open). Op het moment dat hij wil weg rijden komt er een grote bus langs rijden die een enorme lading water door het raam van de chauffeur spuit en we lachten ons helemaal kapot! Eigenlijk was het best heel lachwekkend, totdat we bij ons hostel waren. Had die dude mijn backpack verplaatst, waardoor er allemaal regen op was gelekt en alles nat was, ook in mn backpack.. Maargoed, we zijn in Rio de Janeiro!! Vannacht in een hostel in Lapa geslapen en nu naar onze vaste verblijfplaats voor een week. Laat de carnaval maar beginnen!!

Hasta luego!

• 09 Februari 2013 - 11:34

Marja:

Beste Maaike,

Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Hierdoor kunnen we in Nederland intens mee genieten. Het natte pak van de buschauffeur vond ik erg leuk alleen schrijf je niet of de buschauffeur dit ook zo humoristisch vond.

Wij zijn afgelopen week lekker even gaan skiën in Oostenrijk. Op zaterdag vertrokken en woensdagavond weer terug. Veel kou en sneeuw gehad! Niet te vergelijken met de weersomstandigheden bij jou.

Ga nu maar lekker uit je dak met carnaval. Ik ben benieuwd hoe je dat zal ervaren.

Groetjes,
    Marja

• 09 Februari 2013 - 11:39

Marja:

En dat moddebad lijkt me ook wel wat na het zien van de foto's!!!!!!

• 09 Februari 2013 - 12:38

Wim Merkens:

Hoi Maaike,

leuk om weer wat van je te lezen, zo
    te zien vermaak je je uitstekend. geniket vooral ook
    van het mooie weer, hier ist koud en er valt elke
    dag wel wat sneeuw. Monk moet vanmiddag
    voetballen, ik heb de indruk dat ie er helemaal
    fgeen zin in heeft.
    gr. Wim

• 12 Februari 2013 - 16:17

Jeannette:

he Maaike,
    gezellig om weer te lezen hoe het met je gaat en geweldige foto`s. echt grappig zo`n modderbad :-). we zijn hier aan het bijkomen van de wijkse carnaval. ben erg benieuwd naar de foto`s van jou carnaval dit jaar.
    groetjes uit wijk

• 12 Februari 2013 - 21:25

Tineke:

Ha nicht!
    Gatverdamme, dat modderbad, zal wel een hele toer zijn geweest om je weer schoon te spoelen!
    Je schrijft niet of het stonk of lekker rook?! Leuke foto's. Ben je goed verzekerd, want Nicole wil geen vieze natte backpack terug denk ik!!!???
    Ik wist niet dat je oesters lekker vond. Ze kennen daar vast geen stamppottenbuffet, dat hebben we zaterdag op oom Mebius' 80-jarige feestje gegeten, heerlijk!
    Als je dit leest is de carnaval denk ik achter de rug of vieren ze dat de hele week? Ben heel benieuwd naar je verhalen en foto's hiervan en hoop dat je geen regen hebt gehad!
    Liefs van Tineke (en de rest)